Moje vzpomínky na základní školu jsou vesměs kladné. Klasická hodina
probíhala tak, že jen pár jedinců kolem učitele sledovala jeho nudný
výklad a všichni ostatní se bavili o všem možném kromě výuky. Při tom
jsme si psali úkoly do následujících předmětů, házeli po sobě papíry,
kreslili po lavicích nebo si listovali v časopisech o fotbalu.
Často jsme dostávali poznámky a přitom to bylo celkem v pohodě. Člověk ještě neměl tolik starostí, jako později na gymnáziu a do dalšího ročníku vždycky nějak prošel. Ani já jsem nebyl žádný extrém, někteří spolužáci byli větší výlupci než já a pár vepředu sedících ztroskotanců se neustále hlásilo, což jsem bohužel příliš často nedělal. Moje vrozená genialita mi však naštěstí dovolovala psát písemky tak, abych nějak nevybočoval z průměru a tak jsem se vždy nějak probojoval bez větších šrámů do následujícího školního roku.
Jednou z nejoblíbenějších činností, zkracujících nám trápení ve školních lavicích, byla všem jistě známá hra piškvorky.
Pravda,
byli jsme často přistiženi, jak nedáváme pozor při výkladu takových
důležitých věcí, jako jsou podkmeny členovců nebo atomové složení
difluortrichlorhexadekanu, ale přesto, že nám byl papír s čtverečky
zabaven, nic nám nebránilo vytrhnout z bloku formátu A5 další list a
pokračovat v křížko-kolečkové bitvě.
Mnou dnes představovaná piškvorková hra nese název GoMoku++ a byla napsána Valerem Candou v roce 1997 v MS Visual C++ 4.0 jako část autorova graduálního projektu pro Technickou univerzitu v Bratislavě. Celá gamesa je pak optimalizována pro procesory řady Pentium, ale lze ji spustit i na počítačích s procesory 486 a některých 386kách s operačním systémem Windows.
Pokud by se v řadách čtenářů našel někdo, kdo neví, o co
vlastně v piškvorkách jde, nechť vězí, že nejde o nic příliš složitého.
Dva hráči střídavě umisťují do čtvercového pole své symboly. Jeden hráč
má křížky, druhý kolečka. Pokud se hráči povede v některém z osmi směrů
umístit za sebou pět svých znaků, zvítězil nad tím druhým. To jest vše.
Legrace je však v tom, že hráči si navzájem překáží a snaží se
soupeřovu snahu o vytvoření za sebou jdoucí řady křížků nebo koleček
zmařit.
Nutno také říci, že pokud jsou ve svém strategicko-taktickém počínání
dva hráči přibližně na stejné úrovni, záleží spíše na tom, kdo se dříve
splete a neuvědomí si, kde hrozí, že soupeř brzy položí svůj vítězný
znak.
Samotná hra GoMoku++ je pak velmi dobře provedena. Je celá,
včetně bohaté dokumentace, kompletně v angličtině a odehrává se na
čtvercové síti 19x19 políček. Hrát můžete buď proti počítači a nebo s
živým člověkem, pokud tedy nějakého přemluvíte, aby si sedl s vámi k
monitoru. Rozhodnete-li se hrát s vaším PéCé máte na výběr několik
možnosti předem nastavených obtížností, ale lze si vytvořit i vlastní
nebo vyměnit strany.
Dále můžete ukládat či načítat vaše pozice ve hře, vracet se o tahy
zpátky nebo s nimi hýbat dopředu. Dále je tu možnost nechat si předvést
replay do té doby odehraného souboje a pak ještě musím zmínit funkci
autoplay simulující souboj, kde za oba hráče bojuje počítač.
Co také zaujme a co u mnoha jiných podobných programů chybí, je možnost nechat si poradit. Kromě nastavení hráčů je také nastavitelná pauza pro replay a další vlastnosti. Závěrem bych chtěl říci, že program GoMoku++ patří mezi to nejlepší, co na poli českých piškvorkových programů vzniklo a že rozhodně stojí za váš DOWNLOAD.